Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Publicité
Met Barran
22 novembre 2018

"Frases manllevades i traduides"

Frases adaptades al català, tretes de l'epistolari en gran part inèdit del militar i compositor François de Fossa (Perpinyà 1775-Paris 1849)

1-"Es troba xiprers allí on es comptava només collir llorers."

2-"No hi ha res millor per perfeccionar-se en una llengua que lligar una amoreta amb les que la parlen."

3-"No parlava mai per a ell-mateix, com hagués pogut parlar pels altres?"

4-"L'experiència condemna la meva opinió a posar-se a l'antípoda d'antany."

5-"No sabria doblegar el meu esperit a la adulació."

6-"Em faré aprenent a sabater per guanyar-me la vida maleint els Reis, els Grans i tots aquells canalles que la fortuna atreu en els seus voltants."

7-"No puc imaginar-me que un pare tingui entranyes fins a aquest punt."

8-"Adéu t'estimaré fins al meu últim sospir: i com em sentiria feliç si podia exhalar-lo per a tu."

9-"Quants papers el menester en fas jugar en aquest món."

10-"Quan més que mai tinc caràcter és amb la gent que pareix insultar la desgràcia."


11-La il·lusió ha fugit: sense ella l'amor és només quimera.

12-"Tu no coneixes com jo la despreocupació de tots els homes, de qualsevol nació que siguin, quan han arribat a un cert punt de grandesa. Es dignen mai a cuidar-se de la classe dissortada dels seus parions? És amoïnar-los parlar-les-hi de desgràcies: ja basta per fer-se avorrit i hom és segur de rebre ràpidament el seu odi."

13-"Qui plaer en trobar-te sol quan ets desafortunat."

14-"L'avarícia habitualment és una companya inseparable de la vellesa."

15-"Puc dir com ho deia qualcú en un cas semblant; no veig més sinó tres oportunitats: fer-me monge, o soldat, o penjar-me."

16-"Els que ens tenen sota el jou, ens treuen fins al trist consol de queixar-nos."

17-"És que és viure viure com vivim? No és pas morir de mil morts veure el triomf de la injustícia, la traïció i el vandalisme."

18-"Puix que l'Egoisme és a l'ordre del dia que se'm permeti oferir ma part d'encens a aquesta divinitat que avorreixo."

19-"Quan un home es diu arruïnat, sempre que conserva unes restes d'opulència, se'l respecta, se li fa favors; que es presenti brut, desolador, que deixi escapar que no té ni per menjar aquest dia i tothom li gira l'esquena."

20-"Tota la meva filosofia consta de garantir-me de totes les passions fortes i no esperar mai res de bo de la majoria dels homes, a acomodar-me tant com pugui de les seves febleses i retirar tot el partit que pugui."

21-"L'entusiasme és efecte de la passió i la passió no ens permet mai veure les coses tal com són. Per fer un bon judici, hom ha de judicar a sang freda. Els escriptors més il·lustrats s'exposen a publicar bestieses si escriuen en un moment d'escalfament."

22-"L'home de bé ennobleix l'ocupació que té."

23-"No trobaria res més desagradable que haver de lluitar constantment contra la meva opinió, i em resultaria més fàcil cessar d'existir que canviar-ne."

24-"Pel que fa als qui voldrien convertir en autòmats l'espècia humana, que desitjarien tornar inútil a l'home la raó, aquest regal preciós de la Divinitat, deixaria d'estimar-me jo mateix si obeïa llur aprovació."

25-"Amb llibres i música perquè anar a avorrir-me en el gran món."

26-"La música és feta més aviat per plaure que per sorprendre."

27-"Un general, contrariat de no poder trobar-me una mancança, em feia comprar a costa de les expressions més grolleres el favor de no dir-me injúries."

Si quelcom que ha llegit el lector li desagrada que l'oblidi per no atormentar-se més o que presenti una denúncia al vaticà de les bones lletres que m'escarmentarà (si sap, vol i pot).

xxx

 

 

 

 

Publicité
Publicité
Commentaires
Met Barran
Publicité
Archives
Publicité